Pages

10 Aralık 2012 Pazartesi

HİBRİD ARABA, NASIL ÇALIŞIR?


  Otomobil endüstrisi, çevre standartlarına uyum sağlamayı arttırır ve benzin fiyatlarındaki kaçınılmaz artışı sınırlar. Şehir içi ve şehirlerarası çok amaçlı araç bölümlerini yenileştirmek için hibridizasyon konseptine büyük yatırım yaptı. Temelinde motorlu karma kategorisi en az, iki enerji kaynağına dayanmaktadır. Otomobil için iki ana birlik uygulandı. En gelişmiş, termal-elektrik kombinasyonu ile farklı düzeylerde hibridizasyonu korur. Artan düzeyde, tam elektrikli kentsel motorizasyon çözümü ile yaklaşık olarak termik enerji için %80 ve elektrik enerjisi için %20 kurulu güce kadar cihazların start-stop çözümünü üreticiler öneriyor. Ayrıca depolama cihazının çift yakıt piline adapte olması ile elektro- elektrik mimarisine dayanan hibrid çözümleri kategorisine dâhil olur. Bugün birçok alanda yapılan araştırma ile bulduğumuz çözüm seri üretim ile teknolojik kilit sırasında üretim maliyeti ve pil ömrüdür.
Benimsenen veya benimsenmeyen farklı teknoloji ailelerinin termik- elektrik motorlu çözümlerinin hibridizasyon seviyeleri olan bileşenleri:
-marş-alternatör, stop-start fonksiyonu için, termik motoru yeniden başlatma, fren pedalının gevşevemesi, otomatik durma sonrası işte sabit aşamalar;
-süper kapasite; termik motoru yeniden başlatmak için gerekli olan enerjiyi sağlamak için,  elektrik şebekesi gerilim hattını sabitleme, elektrik gücü arayışında batarya bulur ve ivme arttırmak için ilave güç sağlar. Kinetik enerjiyi kurtarma, yavaşlama evresi ve frenlemeyi sağlayan anahtar motor yani elektrik motoru tarafından sağlanmaktadır;
-jeneratör, seri tipi hibridizasyon fonksiyonları veya enerji geri kazanımları için;
-robotize şanzıman (otomatik vites), en iyi elektrik yönetiminin termal verimliliği için;
-elektronik yönetim, elektrik yönetiminin verimlilik fonksiyonu için.
Farklı çözümler, seri ve paralel, elektrik yönetimi fonksiyonunda çeşitli türevler ile ve motorizasyon ara bağlantısı ile olmak üzere iki farklı mimar temelinde gruplandırılmıştır. Klasik yol, numaralandırıyoruz;
-birleşik elektrikli otomobil çözümü ile termik motordan çıkan pil güçlü jeneratör motorun veriminden yararlanarak ele alan seri hibrid;
-devre dışı olan veya pasif parçalar olmayan 2 motorla mekanik olarak kombinlenen haraketli olmayan, isteğe bağlı stop-start fonksiyonları ve super kapasite tabanlı jeneratör olan paralel hibridler;
-2 motor sırasıyla ön ve arka akslarla düzenlenmiş ön ve arka akslarla elektronik olarak kombinlenen itme-çekme hibridi.
Aynı zamanda stop-start fonksiyonlarında hibridizasyon için “Mikro Hibrid” den, eklediğimiz rejeneratif fonksiyonu için “ Hafif Hibrid” den, elektrik şebekeleri üzerinden şarj edilebilen bataryalar için “ Fişli Hibrid” den bahsediyoruz.
Enerji tasarrufu potansiyeli, çeşitli kombinasyonlar, kentsel trafikte karbondioksitte önemli kazanımlarda ve otoriter hareketlerde %50ye kadar gidebilir. Hareket etme, termik motora verilen öncelik hipotezindeki hibrid otomobil aracının itme-çekme tipinde çeşitli fonksiyon fazları aşağıdaki slaytta belirtiliyor. Elektrikli motordaki öncelik olan diğer alternatifte yaygındır. Bilgilerin dört tipi, analog sayaç altında vites, co2 tasarrufu, enerji tasarrufu ve ivmelenme için endikasyonu sağlayarak yerine geçmiştir.   

Çeviri : Ceren ÇOLAK

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder