Otomobil endüstrisi,
çevre standartlarına uyum sağlamayı arttırır ve benzin fiyatlarındaki
kaçınılmaz artışı sınırlar. Şehir içi ve şehirlerarası çok amaçlı araç
bölümlerini yenileştirmek için hibridizasyon konseptine büyük yatırım yaptı.
Temelinde motorlu karma kategorisi en az, iki enerji kaynağına dayanmaktadır.
Otomobil için iki ana birlik uygulandı. En gelişmiş, termal-elektrik
kombinasyonu ile farklı düzeylerde hibridizasyonu korur. Artan düzeyde, tam elektrikli
kentsel motorizasyon çözümü ile yaklaşık olarak termik enerji için %80 ve
elektrik enerjisi için %20 kurulu güce kadar cihazların start-stop çözümünü
üreticiler öneriyor. Ayrıca depolama cihazının çift yakıt piline adapte olması
ile elektro- elektrik mimarisine dayanan hibrid çözümleri kategorisine dâhil
olur. Bugün birçok alanda yapılan araştırma ile bulduğumuz çözüm seri üretim
ile teknolojik kilit sırasında üretim maliyeti ve pil ömrüdür.
Benimsenen veya
benimsenmeyen farklı teknoloji ailelerinin termik- elektrik motorlu
çözümlerinin hibridizasyon seviyeleri olan bileşenleri:
-marş-alternatör,
stop-start fonksiyonu için, termik motoru yeniden başlatma, fren pedalının
gevşevemesi, otomatik durma sonrası işte sabit aşamalar;
-süper kapasite; termik
motoru yeniden başlatmak için gerekli olan enerjiyi sağlamak için, elektrik şebekesi gerilim hattını sabitleme,
elektrik gücü arayışında batarya bulur ve ivme arttırmak için ilave güç sağlar.
Kinetik enerjiyi kurtarma, yavaşlama evresi ve frenlemeyi sağlayan anahtar
motor yani elektrik motoru tarafından sağlanmaktadır;
-jeneratör, seri tipi
hibridizasyon fonksiyonları veya enerji geri kazanımları için;
-robotize şanzıman
(otomatik vites), en iyi elektrik yönetiminin termal verimliliği için;
-elektronik yönetim,
elektrik yönetiminin verimlilik fonksiyonu için.
Farklı çözümler, seri ve
paralel, elektrik yönetimi fonksiyonunda çeşitli türevler ile ve motorizasyon
ara bağlantısı ile olmak üzere iki farklı mimar temelinde gruplandırılmıştır.
Klasik yol, numaralandırıyoruz;
-birleşik elektrikli
otomobil çözümü ile termik motordan çıkan pil güçlü jeneratör motorun
veriminden yararlanarak ele alan seri hibrid;
-devre dışı olan veya
pasif parçalar olmayan 2 motorla mekanik olarak kombinlenen haraketli olmayan, isteğe
bağlı stop-start fonksiyonları ve super kapasite tabanlı jeneratör olan paralel
hibridler;
-2 motor sırasıyla ön ve
arka akslarla düzenlenmiş ön ve arka akslarla elektronik olarak kombinlenen
itme-çekme hibridi.
Aynı zamanda stop-start
fonksiyonlarında hibridizasyon için “Mikro Hibrid” den, eklediğimiz rejeneratif
fonksiyonu için “ Hafif Hibrid” den, elektrik şebekeleri üzerinden şarj
edilebilen bataryalar için “ Fişli Hibrid” den bahsediyoruz.
Enerji tasarrufu
potansiyeli, çeşitli kombinasyonlar, kentsel trafikte karbondioksitte önemli
kazanımlarda ve otoriter hareketlerde %50ye kadar gidebilir. Hareket etme,
termik motora verilen öncelik hipotezindeki hibrid otomobil aracının itme-çekme
tipinde çeşitli fonksiyon fazları aşağıdaki slaytta belirtiliyor. Elektrikli
motordaki öncelik olan diğer alternatifte yaygındır. Bilgilerin dört tipi,
analog sayaç altında vites, co2 tasarrufu, enerji tasarrufu ve ivmelenme için
endikasyonu sağlayarak yerine geçmiştir.
Çeviri : Ceren ÇOLAK
Çeviri : Ceren ÇOLAK
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder